Morslint

Wandelroutes door de Mors

Mors8-wandeling: voetgangerservaringen

Met enige regelmaat loop ik de Mors8-wandeling, zie hier voor het kaartje. Het voordeel is dat je op een gegeven moment niet meer hoeft na te denken over waar je loopt. Het nadeel is dat je je zo langzamerhand steeds meer ergert aan onvolkomenheden van die route. Die liggen niet aan de route zelf, met elke andere route zou je op dezelfde soort onvolkomenheden stuiten. Het zijn meer voorbeelden van situaties – ditmaal in de Mors – die eigenlijk aangepakt zouden moeten worden. Maar als niemand er over begint blijft het zoals het is. Dus laten we de wandeling nog eens doen en dan even stilstaan bij wat van die knelpunten. Loopt u mee?

We komen om te beginnen vanaf de Azurietkade over het Schelpenpad. Als we hier naar het Granaatplein willen oversteken missen we een verbindend stukje. Het gevolg is deze winter goed te zien: platgelopen gras. Beetje jammer wel, zeker als je met kinderwagen of rolstoel bent.

We lopen door langs het Diamantplein. Daar kunnen we het ook over hebben maar dat wordt gerenoveerd nadat de verbouwing van het winkelcentrum is afgerond.

Iets verder komen we bij de Topaaslaan, een ingang naar het Morspark. Het is daar best vaak goed druk en dan zou je er om heen willen wandelen om al die bewegende mensen en spelende kinderen niet te hinderen. Maar dat is praktisch onmogelijk door een veel te smal voetpad waar de wat grotere geparkeerde auto’s ook nog overheen steken. Je kunt natuurlijk langs de flats gaan lopen, maar dat is lang niet zo aantrekkelijk als langs het park. En goedbeschouwd is daar ruimte genoeg.

Eenmaal door het Morspark overgestoken gaan we naar de Opaalstraat richting de kruising met de fietspaden. Het is een knap onduidelijke situatie daar, vooral als je als wandelaar over wil steken naar het voet/fietspad langs de Cornelis Lelylaan. Het meest overzichtelijk zou zijn als je eerst de Opaalstraat kunt oversteken, dan het fietspad naar de Verbeektunnel en vervolgens over een troittoir naar het voet/fietspad. Maar daar ontbreekt een stuk troittoir. Het lijkt of daar bouwwerkzaamheden gaande zijn, maar die zijn al lang afgerond. Een troittoir heeft daar vreemd genoeg nooit gelegen.

We vervolgen onze weg langs de Cornelis Lelylaan over een niet bijster goed onderhouden troittoir. Maar er ligt er hier wel een. Dat is anders als we aankomen bij de T-splitsing met een fietspad richting de sportvelden. Daar houdt het troittoir op! En dus moeten we hier over het fietspad lopen om vervolgens op de voetgangers/fietsbrug rechts weer over troittoir te kunnen lopen. Omdat hier ook veel snelfietsers komen is dit af en toe wel een lastig te nemen hindernis.

We lopen door de Bockhorst en komen via de Elsevierbrug aan bij de Cruquiuslaan. Daar willen we oversteken. Er is wel een brede drempel gemaakt maar je zou hier echt een zebra verwachten. Het is toch de bedoeling ook met kinderen – soms zelfs schoolklasjes – over te steken? Voor autoverkeer is deze laan sowieso wat onoverzichtelijk dus wat meer duiding van de diverse verkeersaspecten hier kan echt geen kwaad.

We lopen maar eens een tijdje door de Lage Mors om vervolgens onder het spoorviaduct bij de Morskade uit te komen. Het gaat hier niet specifiek over de Morskade, er zijn meer straten in de wijk waar dit probleem optreedt: fietsterreur. Er is een gewoonte ontstaan om fietsen maar overal neer te zetten zonder zich te bekommeren om mogelijke voetgangers, bijvoorbeeld met kinderwagen, of rolstoelers.

Dat ligt niet alleen aan de mensen zelf, er is ook gewoon in sommige straten weinig ruimte om die fietsten neer te kunnen zetten. In andere delen van de stad is de gemeente al begonnen met het veranderen van parkeerplaatsen voor auto’s in die voor rijwielen. Dat is mooi, zeker als die rijwielen er vanuit de weg ingestoken moeten worden en niet vanaf het troittoir want dan zal het niet veel helpen!

We gaan verder en lopen het tunneltje onder de Cornelis Lelylaan door. Het wordt best goed onderhouden maar het zou eigenlijk fijn zijn als het troittoir daar iets hoger komt te liggen zodat je niet door plassen hoeft die in de tunnel blijven liggen.

We lopen langs de Cornelis Lelylaan het trottoir over onder het spoorviaduct door en dan het schelpenpad op. Als je hier naar links zou willen stuit je op een probleempje: er is eigenlijk geen pad. De gevolgen zijn duidelijk te zien, zeker omdat hier ook fietsers van gebruik maken. Als het veel geregend heeft wordt het hier een laarzenpad!

We vervolgen de Mors8-wandeling onder de fietstunnel door en vervolgens via het Stevinpad weer terug naar de Opaalstraat. Nu nemen we echter het fietspad midden tussen de sportvelden. Er is geen ruimte voor een wandelpad, wel jammer. Maar misschien kan een kleine verbreding met een getekende voetzone hier wat duidelijkheid geven. Nu zwerven wandelaars over het hele fietspad wat niet bijzonder veilig is waar fietsers door de helling met een aardig vaartje kunnen rijden.

Aan het eind van dat fietspad is een kruising met een fietspad dat komt van de Haagse Schouwweg. Sommige mensen nemen een alternatieve route langs de Haagse Schouwweg. Jammer dat daar geen voetpad ligt. Er is toch echt ruimte genoeg!

Wij gaan naar links en komen dan bij een bijzonder merkwaardige constructie. Om over te steken moeten we nu door een fietsenstalling naar de zebra lopen. Het kan haast niet onlogischer. Veel beter ware het geweest als de zebra was aangelegd rechts naast het verlengde van het fietspad. Voor auto’s is dat ook duidelijker, de zebra ligt immers nu eigenlijk nog in de bocht die Smaragdlaan daar nog maakt.

Aan de Hoge Morsweg nog een fenomeen dat we eigenlijk bij alle bouwplaatsen wel zien: een onredelijke toe-eigening van met name voetgangersruimte voor bouwwerkzaamheden. Dat af en toe een oversteek gemaakt moet worden is billijk maar vaak kan er best wel ruimte overblijven voor voetgangers met kinderwagens en rolstoelers. In het onderhavige geval is geen goed alternatief aan de andere kant van de weg.

Zoals aan het begin al is gezegd: het betreft hier voorbeelden van hinderlijke situaties. Ze zijn op meer plaatsen in de Mors en zeker verder in Leiden waar de situatie voor voetgangers verbeterd zou kunnen worden. Hier is gekozen voor een route die in de wijk is uitgezet om te wandelen. Er staan bijvoorbeeld bijzonder belangwekkende bomen langs die route. Misschien dat bovenstaand relaas helpt wat van de genoemde problemen te verhelpen.

Ger Koper

Viagra kopen online Kamagra kopen online Nederland Silagra online kaufen Deutschland Cialis kopen Nederland Acheter Cytotec Comprar Xenical sin receta Comprar Priligy online